کد مطلب:49973
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:7
آيا مطالب كتاب اسرار آل محمد(ص) معتبر است؟
سليم بن قيس الهلالي العامري الكوفي از اصحاب خاص اميرالمؤمنين(ع)، امام حسين(ع) و امام زين العابدين(ع) و امام باقر(ع) است. او متوفاي سال 76 ه.ق مي باشد. كتاب او اولين كتاب حديثي و تاريخي نگاشته شده شيعه است. امام سجاد و امام باقر(ع) راجع به آن فرمودند: «{Hصدق سليم رحمةاللَّه هذا حديثنا كلّه نعرفه H}» {V(بحارالانوار - ج 1، ص 76 و ج 23، ص 124، وسائل الشيعه، ج 18، ص 72)V} علامه مجلسي در روضة المتقين مي فرمايد: شيخ كليني و شيخ صدوق حكم به صحت كتاب سليم كرده اند، گرچه متن خود كتاب دلالت بر صحت آن دارد. {V(روضة المتقين، ج 14، ص 372) V} صاحب وسائل الشيعة شيخ حرّ عاملي آن را از كتاب هاي معتبر مي شمارد. {V(وسائل الشيعة، ج 20، ص 36 - 42)V}. آية اللَّه مرعشي نجفي(ره) مي گويد: اين كتاب از قديمي ترين و صحيح ترين كتاب ها نزد شيعه است، بلكه برخي از اهل سنت نيز حكم به صحت آن كرده اند. {V(مقدمه احقاق الحقّ، ج 1، ص 55) V} آيةاللَّه خوئي در معجم الرجال الحديث به بررسي چند جانبه آن پرداخته اند. {V(ج 8، ص 216 - 225) V} اما برخي از علماي بزرگ مثل شيخ مفيد آن را تضعيف كرده اند. ايشان مي فرمايد: «اطميناني به اين كتاب نيست و به بيشتر مطالب آن نمي توان عمل كرد؛ چرا كه دستخوش تخليط و تدليس گشته است. پس شايسته است دين باوران از عمل كردن به همه مطالب آن بپرهيزند و بر آن اعتماد نكنند و احاديث آن را روايت نمايند. {V(تصحيح الاعتماد، ص 72)V} جمع اين دو نظريه به اين است كه اصل اينكه سليم بن قيس كتابي دارد كه مورد تأييد اهل بيت بوده ثابت است، ولي در اينكه آيا كتاب موجود {V(اسرار آل محمد «ص»)V} همان كتابي است و تحريف و كم و زيادي در آن رخ نداده، اختلاف هست. برخي قائل اند كه اين كتاب همه آنچه را كه كتاب سليم دربر داشته، دارا نمي باشد و مطالبي از آن كاسته و يا اضافه شده است و بر اين ادعا نيز ادله اي اقامه مي كنند. در پايان بر خود لازم مي دانيم از حسن سؤالات شما تشكر نماييم، سؤالهايتان نشان گر مطالعه و معلومات خوب شما است. ضمناً براي اينكه روحيه تحقيق درشما تقويت گردد سؤالات و شبهاتي كه راجع به برخي آيات داريد مي توانيد با مطالعه «تفسير نمونه» و ترجمه «تفسير الميزان» حل نماييد و در صورت باقي ماندن مشكل اقدام به سؤال از ديگران كنيد.
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.